Home Praktische informatie over preventie van gedragsproblemen in de klas. hoe ga je als leraar om met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen (neurodiversiteit), trauma en hechtingsproblemen. Praktisch toepasbaar, theoretisch goed onderbouwd. Gedragsproblemen in de klas is geschreven door Anton Horeweg, vanuit bijna 40 jaar onderwijservaring, een Master SEN studie en onnoemelijk veel leeswerk. Mijn site gedragsproblemen in de klas en mijn onderwijsboeken Handboek Gedrag op school, Gedragsproblemen basisboek werken met jongeren; ADHD in de klas, De traumasensitieve school; Voorkom lastig gedrag, Als je leerling stil is, Ongewild lastig en Kinderen met hechtingsproblemen in de klas, Executieve functies ontwikkelen in de klas, zijn geen receptenboeken. Werken aan gedrag is maatwerk. Zoek handreikingen die passen bij jou als leraar, bij deze leerling en deze ouders. Zo kun je beter omgaan met lastig gedrag in je klas. Elk kind is immers uniek, zelfs al heeft het een probleem met een algemene naam. Anton Horeweg geeft lezingen, vormingen en studiedagen over gedrag op school. Boek nu een (online)lezing of studiedag! Gedragsproblemen in de klas hebben grote invloed op het leerproces. Preventie van probleemgedrag of het ondersteunen van kinderen met een gedrags- of ontwikkelingsstoornis, trauma of problematische hechting, zorgt uiteindelijk voor betere leerresultaten. Samen met het team kijken naar gedrag op school (vaak óók het gedrag van de leraar), maakt het mogelijk een veilige school met fijne klassen te creëren waar geleerd kan worden. Meer weten over mijn onderwijstrainingen, teamontwikkelingstrajecten, startersbegeleiding of coaching van leerkrachten? Masterclass Trauma: 15 oktober en 19 november 2024 Inschrijven en info. Wat vinden collega’s van onze masterclasses trauma? Lees voor gebruik de Disclaimer. Boek bestellen? Ons boek is nu al aanbevolen literatuur op drie lerarenopleidingen! Volgend jaar wellicht verplicht! Lees hier wat de Onderwijsbond AOB over In gesprek met ouders schrijft. Gedragsexpert Anton Horeweg kijkt in dit boek naar alle aspecten van de executieve functies. Zo wordt duidelijk wat je van minder goed functioneren ervan terugziet in de klas. Hij laat in dit boek zien dat het vooral gaat om goed lesgeven, waarbij je de leeromgeving in orde hebt en de juiste ondersteuning biedt. Met een voorwoord van Marcel Schmeier. Review Instondo. Aanbevolen door ResearchED Nederland! Aanbevolen door Didactief! Voorwoord door prof. dr. Jim van Os, hoogleraar psychiatrie. Critical friends: Dr. Truida de Raaf en dr. Fabiënne Naber, experts op het gebied van hechting; zij lazen mee. Verschenen mei 2023. 2de druk augustus 2023. Aanbevolen door Fiom. Reviews: Hogeschool UCLL; Onderwijsenzo. Bestellen? Anton Horeweg herschreef dit populaire boek in eigen stijl, voegde twee nieuwe hoofdstukken toe (TOS en DCD). Met een voorwoord van kinderarts dr. Rob Pereira, voorzitter Impuls en Woortblind, die ook meelas als critical friend. Recensie Bertus Meijer. Recensie Juf Judith. Recensie HJK. Handboek Gedrag op school, aanbevolen door het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC-KJP), drs. Trix van Lieshout, Noelle Pameijer en NBD Biblion. Recensies: Vakblad Kwink (scrol naar p. 8 en 9). Leraar Bertus Meijer (onderwijsenzo) De LBBO en Wij-leren.nl Ook per deel verkrijgbaar. Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap en Niet jouw schuld. Bespreek ingrijpende gebeurtenissen (aces), zoals kindermishandeling en verlies in je klas! Aanbevolen door Iva Bicanic (Hoofd Landelijk Traumacentrum, Landelijk coördinator CSG) en Kim Koumans (Klokkenluider Dossier Dansmisbruik). Reviews bao boek: AOB Onderwijsblad en Bertus Meijer op Onderwijsenzo, Nina Blom, auteur Je bent een verschrikkelijk kind. Angélique van Deursen, auteur van het Duivelskind, Juf Femke, juf Joanne Review VO boek: Bertus meijer Juf Judith Eduschrift Een praktisch boek over leerlingen met ADHD of ADD. Aanbevolen door Pedro de Bruyckere. Reviews: Hogeschool UCLL, Leuven, Bertus Meijer (Onderwijsenzo), Prima Onderwijs, Wij-leren en Juf-Judith, Juf Joanne.
Kinderen met ‘probleem’ gedrag, willen eigenlijk maar één ding: ze willen het ‘goed’ doen, maar hun beperking of hun nog beperkte vaardigheden verhinderen dat dit meteen lukt. Van hen is het geen onwil, het is onvermógen. Anton Horeweg Gedragsproblemenindeklas is per 01-12-2015 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 64626709 Algemene voorwaarden, Privacyverklaring, Klachtenregeling.Studiedag boeken voor dit schooljaar of schooljaar 2024-2025?
Anton Horeweg als (online)spreker over gedragsproblemen in de klas
Hij is er bijna! Herziene en uitgebreide versie De traumasensitieve school
Boek 19! Up-to-date uitgave van Gedragsproblemen in de klas. Basiswerk voor preventief werken met jongeren. Met twee nieuwe hoofdstukken: DCD en TOS.
Onderwijsboek 18! van Essen, I. & Horeweg, A. (2023). In gesprek met ouders. 2de druk.
Horeweg, A. (2023). Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen. Mijn 17de onderwijsboek!
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas (2023). Het 16de boek van Anton Horeweg. Binnen 3 maanden 2de druk!
Ongewild lastig (2023). Herschreven door Anton Horeweg
Horeweg, A. (2023). Als je leerling stil is. Over mogelijke oorzaken van teruggetrokken gedrag
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school. 2de druk.
Horeweg, A. (2021). Voorkom lastig gedrag. Wat kun jij als leerkracht aan preventie doen? 3e druk.
Horeweg, A. (2023/2021). Niet jouw schuld! en Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap
Horeweg, A. (2021). ADHD in de klas, 2de druk
Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school, 9e druk, 2024.
Horeweg, A. (2017). 11de druk. Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Er is een opvolger.
Ben jij leraar in hart en nieren? Wil je weten wat collega’s doen? Doe mee met TeacherTapp.Nl of Teachertapp.Vl
Mijn visie: