Kinderen kun je op jonge leeftijd al leren omgaan met stopmotion. Met deze techniek kunnen kinderen speelgoed tot leven laten komen in een filmpje. Download eerst één van onderstaande gratis apps.
Stopmotion app voor iPad:
iMotion – gratis met in-app aankopen
https://itunes.apple.com/nl/app/imotion-hd/id421365625?mt=8&ign-mpt=uo%3D4
iStopmotion
https://itunes.apple.com/nl/app/stop-motion-studio/id441651297?mt=8&at=1001lsQM
Stopmotion app voor Android:
Stopmotion Studio – gratis met in-app aankopen
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cateater.stopmotionstudio
Stopmotion app voor Windows:
Stopmotion Studio – gratis met in-app aankopen
http://apps.microsoft.com/windows/nl-nl/app/5609157d-01c3-4aaf-bb5c-cda39c50eaff
KRING
In de kring wordt eerst door de leerkracht een filmpje gemaakt met een stopmotion app.
Zorg ervoor dat je eerst zelf een filmpje hebt gemaakt met één van deze apps.
In deze instructie video laat ik je zien hoe ik zelf werk met iStopmotion voor de iPad. Op andere apparaten werken de apps op ongeveer dezelfde manier.
– De ipad op een vaste plaats neerzetten (niet verschuiven).
– Maak alleen foto’s van de dieren en niet van elkaar.
– verplaats de dieren steeds een heel klein stukje.
– Bedenk van te voren wat je wilt gaan maken en wat daarvoor nodig hebt.De leerlingen gaan nu tijdens de speelwerkles bezig met deze opdracht. Maak een kort filmpje uit het circus. Bedenk zelf wat de dieren doen en wat je daarbij nodig hebt.Tijdens de vaste ronde door de klas helpt de leerkracht de leerlingen vooral door vragen te stellen.
– Hoe ga je dat doen?
– Wie maakt de foto’s?Als de leerlingen klaar zijn zorgt de leerkracht ervoor dat de leerlingen in de kring kunnen vertellen over wat ze hebben gemaakt. Het filmpje wordt getoond op het bord of op de iPad zelf en er wordt uitleg gegeven bij het filmpje.
Andere leerlingen kunnen hier weer ideeën uithalen.Als alle leerlingen zijn geweest kan de leerkracht ze achter elkaar plakken met bijvoorbeeld iMovie en ze op de groepswebsite zetten. Hierdoor kunnen kinderen thuis ook laten zien wat ze op school hebben gedaan.
VOORBEELDEN
Zie hier het voorbeeld uit mijn eigen klas:
Zij heeft ook de kinderen gefilmd en je kunt dus zien dat de iPads simpel zijn neergezet tussen houten blokken.
LEERDOEL:
Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Groep 1/2:
informatie verwerken en presenteren gebeurt:
– mondeling: bijvoorbeeld verslag uitbrengen, demonstratie met mondelinge toelichting, dramatiseren, toelichting bij een filmpje/ dia’s/foto’s, vertelkast
– schriftelijk: bijvoorbeeld tekening, stripverhaal, informatieposter, boekje
Kerndoel 25: De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
Groep 1/2:
– voorstellingen en gedachten onder woorden brengen:
– kritisch luisteren naar elkaars uitleg